Blog Archive

cauta in blog

May 3, 2011

Viata si destin, de Vasili Grossman

Am sfarsit romanul "Viata si destin". L-am inceput cu teama, cu teama ca o sa ma devasteze ca o sa fie chiar ceea ce asteptam de la el. Puzderia de personaje si zvarcolirea lor in vremurile Stalingradului mi-a oferit si mi-a impregnat, pe langa lectura constanta a scrierilor istorice/teoretice/filosofice despre bolsevism si stalinism, pentru totdeauna realitatea acelor timpuri incredibile.
L-am intalnit in roman pe Tolstoi si pe Dostoievski dar nu in maretia lor creatoare ci in viata reala (pe care ei au profetit-o). O scriere neterminata mi se pare "Viata si destin" dar asa si este viata, neterminata si imposibil de descris.
Poate ca cel mai tare episod din roman (restul intamplarilor sunt pur si simplu de neuitat, de memorat si de psalmodiat) este acela in care Strum, un fizician evreu cazut in dizgratie, primeste un telefon direct de la Stalin care-l indeamna sa persevereze in munca sa si ii ureaza sa aibe multe reusite. Iar dupa aceasta isi pierde inocenta, puterea, curajul si tradeaza pe toti cei care-l iubeau si aveau incredere in judecata lui fiindu-i aproape in groaznicele momente ale aruncarii in afara. Innebunitor!!!
Pe scurt, dincolo de analiza teoretica si filosofica a marxismului, a bolsevismului, a stalinismului e NECESAR sa citim romanele lui Grossman, Soljenitin, Makanin, s.a. pentru a intelege viata oamenilor si destinul omulu.

No comments: